Tehuis Panti Asuhan Pohsanten

21 maart 2018 - Bali, Indonesië

Daar zaten Naomi en ik dan, in de auto bij Theo (één van de oprichters van het tehuis) en zijn chauffeur. Een rit van ongeveer 3 uur met een open raampje, reggae muziek en de zon op je kop was prima vol te houden. De chauffeur zijn blonde lokken waaiden door de wind, zijn bijnaam is dan ook ‘Blondie’. Verder bestond ons uitzicht vanuit de auto uit rijstvelden, palmbomen en scooters. Veel scooters. Er zijn bij het tehuis ook scooters tot je beschikking, maar toen ik dit zag dacht ik dat ik het nooit zou durven. Ondertussen wel gedaan, ook goed op m’n plaat gegaan, maar het was het waard. Want wat een mooie omgeving om doorheen te rijden. Vaak toeteren, want dit doen ze om aan te geven dat je eraan komt en om iemand gedag te zeggen. Afijn, verder ben ik in de auto stiekem ook nog eventjes in slaap gevallen onderweg (tja, jetlag), maar toen waren we er hoor: tehuis Panti Asuhan Pohsanten. En een warm welkom mag ik het zeker wel noemen: iedereen kwam meteen enthousiast naar de auto toe om je te begroeten en zich voor te stellen.

Ook ontmoetten wij hier Laura en Tineke, 2 vrijwilligers die hier al een tijdje waren. Nu was de avond dat wij aan kwamen, de afscheidsavond van Tineke, want zij ging de volgende dag weer weg. Er wordt dan altijd een feest gevierd, met zang en gitaar, traditionele dans en een speech om Tineke te bedanken. Kortom: we vielen met onze neus in de boter.

Ondertussen was het tijd om te slapen, wij kregen onze kamer aangewezen waar we een Hello Kitty kussen en een My Little Pony dekbed aantroffen. De kamer was trouwens inclusief een aantal muggen en gekko’s.

Een paar uur later (ze staan hier ieder dag om 5 uur sochtends op…) werd iedereen wakker gemaakt met keiharde muziek. Ook wij gingen uiteraard ons heerlijke bedje uit.. iedereen was zich aan het klaarmaken: ze aten nog wat rijst, deden hun schooluniform aan en gingen op hun scootertje naar school.

Deze dag mochten wij even relaxen en iets leuks doen, dus zijn we naar een tempel gegaan, naar Lovina Beach en hebben we een paar marktjes afgestruind. De dag afgesloten met de kids met gitaar, zang en gezelligheid.

De dag daarop voor het eerst geprobeerd te rijden op de scooter. We hebben gereden over de mooie wegen van West Bali en we zijn even langs een supermarkt gegaan. De kinderen willen ons ook nog een keer mooie delen van Bali laten zien, dus dat kan nu ook met de scooter.

Verder hebben we de oude verf van de buitenmuren afgehaald en gaan we dit morgen verven. Morgenochtend ook helpen bij de kleuterschool, met de meest schattige kindjes in uniform…

Prima naar mijn zin dus.

1. Maarten Cools:
    21 maart 2018
    Hartstikke leuk om dit allemaal lezen. Ik krijg gewoon heimwee naar Bali. Fantastisch eiland met een fantastisch volk. Geniet er van. Ik kijk uit naar de volgende verhalen ( en foto's)
  2. Yvonne Groenenberg:
    21 maart 2018
    Super leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Leuk verhaal! Kijk uit naar het vervolg. Krijg zelf ook weer de kriebels om op pad te gaan.
  3. Aart:
    21 maart 2018
    Hi t klinkt leuk. Blij dat je t leuk vind. Doe voorzichtig op de scooter

...liefs tante Ellen 🤗😊
  4. Nadia:
    Zo te lezen ga jij daar super genieten . Xxxx
  5. Miekevanhoff:
    22 maart 2018
    Super leuk Paula, geniet ervan !